Rozprávka, v ktorej je všetko tak trochu inak.
Orig. názov: | Kovář z Podlesí |
Žáner: | rozprávka |
Krajina: | Česká republika |
Réžia: | Pavel Göbl |
Scenár: | Pavel Göbl |
Kamera: | Richard Špůr, a.č.k. |
Hudba: | Antonín Veselka |
Hrajú: | Bolek Polívka, Josef Somr, Milan Markovič, Jiří Pecha, Rostislav Novák ml., Ivana Chýlková, Barbora Seidlová, Szidi Tobias |
OBSAH:
„Inšpiráciu na Kováře z Podlesí som našiel v knižke, kde bolo popísané, ako kedysi fungovalo v domoch vyháňanie zlých duchov. Potom sa pridali klasické rozprávkové témy ako nechcený ženích alebo čarovný meč – ktorý je, spolu s postavou psa, postupne naberajúceho odvahu, prítomný v jednej kratučkej Tolkienovej poviedke. Citácie z mojich obľúbených drobností som zasadil do úplne iného kontextu a deja,“ hovorí scenárista a režisér Pavel Göbl.
Kovář z Podlesí je nová česká rozprávka s Bolkom Polívkom v hlavnej úlohe. Kľúčovou témou Kováře z Podlesí je rozprávkový súboj dobra so zlom, snaha o získanie pravej lásky a objavenie naozajstného priateľstva. Tvorcovia odvážne skombinovali tri technológie – v rozprávke hrajú herecké hviezdy spoločne s klasickými bábkami (pán Křeček a pán Veverka) a s postavou Draka, ktorá je vytvorená počítačovou 3D animáciou. Výrazný vizuálny a magický štýl dodal filmu František A. Skála (syn výtvarníka Františka Skálu). Popri Bolkovi Polívkovi a Drakovi sa v Podlesí predstavia tiež Josef Somr, Milan Markovič, Ivana Chýlková alebo Szidi Tobias.
Na mestečko Podlesí a jeho okolie je vrhnutá kliatba, ktorou môže zlomiť Toník, synovec miestneho kováča. A ako? Tým, že zbaví kraj zlých ježibáb, na ktoré sa kedysi premenili dobré víly. Z ich pazúrov musí zachrániť milovanú Bětku a súčasne zbaviť Podlesí draka. Toník je sirota, vyrastá u svojrázneho strýka kováča. A pretože kováč je jednak vojnový invalid a jednak trošku lenivec, premenil Toník jeho kováčsku dielňu na miesto plné vynálezov, ktoré majú strýčkovi uľahčiť život. A na obsluhu rôznych strojčekov, strojov a čarovných mašiniek vycvičil pána Křečka a pána Veverku.
V počítači je Drak…
Náročná triková časť filmu zahŕňa viac než tri stovky trikov, ktorých hlavné čaro spočíva v tom, že prirodzene a nenápadne zapadajú do rozprávania príbehu. Trikom samozrejme dominuje Drak, ktorý je popri Bolkovi Polívkovi hlavným lákadlom filmu. Boris Masník, trikový supervízor filmu, o ňom hovorí: „Náš Drak sa nevyliahol v jaskyni, ale v počítačovom štúdiu. Nevznikol z univerzálnych dračích predlôh, ale z atypického modelu, ktorý z hliny vytvoril výtvarník filmu, F. A. Skála. Veľmi špecifický charakter dali Drakovi povrchy jeho tela. Vychádzali sme z reálnych zdrojov – Drak má brucho, ktoré pripomína brucho hrocha, jeho chrbát zas vychádza z chrbta jašterice, je to také kombinované a krížené „zvieratko“. Drak už nie je najmladší, takže má na tele všelijaké vrásky a záhyby. To všetko spolu vytvorilo jeho originálnu a dôveryhodnú podobu.“
A ako to všetko začalo?
Náročná triková časť filmu zahŕňa viac než tri stovky trikov, ktorých hlavné čaro spočíva v tom, že prirodzene a nenápadne zapadajú do rozprávania príbehu. Trikom samozrejme dominuje Drak, ktorý je popri Bolkovi Polívkovi hlavným lákadlom filmu. Boris Masník, trikový supervízor filmu, o ňom hovorí: „Náš Drak sa nevyliahol v jaskyni, ale v počítačovom štúdiu. Nevznikol z univerzálnych dračích predlôh, ale z atypického modelu, ktorý z hliny vytvoril výtvarník filmu, F. A. Skála. Veľmi špecifický charakter dali Drakovi povrchy jeho tela. Vychádzali sme z reálnych zdrojov – Drak má brucho, ktoré pripomína brucho hrocha, jeho chrbát zas vychádza z chrbta jašterice, je to také kombinované a krížené „zvieratko“. Drak už nie je najmladší, takže má na tele všelijaké vrásky a záhyby. To všetko spolu vytvorilo jeho originálnu a dôveryhodnú podobu.“
A ako to všetko začalo?
„Inšpiráciu na Kováře z Podlesí som našiel v knižke, kde bolo popísané, ako kedysi fungovalo v domoch vyháňanie zlých duchov. Potom sa pridali klasické rozprávkové témy ako nechcený ženích alebo čarovný meč – ktorý je, spolu s postavou psa, postupne naberajúceho odvahu, prítomný v jednej kratučkej Tolkienovej poviedke. Citácie z mojich obľúbených drobností som zasadil do úplne iného kontextu a deja,“ hovorí scenárista a režisér Pavel Göbl.